‘Mediodía Cope’ Alcoi dimarts 26 de setembre 2023 (14:20h)
Hui dimarts hem destacat que ixen a concurs les obres per a la millora del tren Alcoi – Xàtiva, un projecte demandat des de fa dècades. També hem comentat qüestions referides al preu de l’oli d’oliva.
Anar al supermercat és més car que fa uns anys. La inflació s’ha notat en l’augment del preu dels aliments. I, en concret, hi ha un que està arribant a preus pràcticament prohibitius per al consumidor mitjà, l’oli d’oliva.
En els últims mesos el preu del litre d’oli ha arribat quasi a duplicar-se. I això, en part, té a veure amb la situació que travessa el camp.
La sequera dels últims anys ha fet que la producció baixe i que a l’agricultor cada vegada li coste més produir, ja que continua pagant el mateix, però recull menys. “És un cúmul de circumstàncies. D’una banda està la situació climàtica. Aquesta és, per exemple, molt greu a Andalusia, que té el 90% de la producció d’Espanya. Si normalment es produeixen un milió i mig de tones, en la temporada 2021-2022 es van produir unes 660.000 i entre 600.000 i 700.00 en la temporada 2022-2023. Quasi 900.000 tones menys”, ha explicat Rafael Montava, president de la Cooperativa Agrícola de Cocentaina, en declaracions a Cope Alcoi.
I com menys oli hi ha, a més es paga. “L’oli s’ha esgotat. Això provoca una inflació de costos. Jo he de continuar adobant i treballant els camps. Si jo tinc repartir les despeses entre el 50% de la collita que faig, evidentment em costa més car”, afig Montava. L’oli s’està convertint en vertader or líquid.
Però l’augment del preu no suposa un guany per als productors. “El preu actual ja no repercuteix en l’agricultor. Ell ha cobrat a principi de campanya a uns preus que són una cinquena part del preu al qual s’està pagant ara. No hi ha oli en cap lloc i hi ha un poc d’especulació”.
En l’altre extrem de la cadena de producció està el consumidor final, que davant l’increment de preus es veu obligat a buscar alternatives. “És una situació que no afavoreix al sector. Els consumidors s’han passat a altres greixos, que no són tan cars. També a altres olis refinats”, lamenta el president de la cooperativa.
Les previsions
De cara a la pròxima temporada, que arranca a l’octubre, no sembla que es vaja a revertir la situació. “Aquesta campanya Andalusia tampoc té olives. Els preus seguiran igual. És probable que a principi de campanya, a l’octubre, a l’haver més oli en el mercat, es baixe un poc el preu“. No obstant això, posteriorment tornarà a pujar.
Tampoc ajuda que països com Egipte, Turquia, Grècia i el Marroc hagen tancat l’exportació d’oli, perquè disminueix la quantitat de producte en el mercat.
Per als agricultors la preocupació és important. “Depenem de la climatologia. Sense continua la sequera persistent, les collites són menors i les despeses són majors. Tampoc hi ha un suport decidit de les institucions al camp. Els que hem estat patint som nosaltres”, conclou Montava.