Més de la meitat dels xiquets no juguen al carrer el temps recomanat pels experts
Un estudi realitzat per l’Institut Tecnològic del Producte Infantil i d’Oci (AIJU), en col·laboració amb la Universitat Complutense de Madrid i la Fundación Crecer Jugando, destaca que el 76% dels estudiants de Primària se sent més creatius quan juguen sense pantalles. A més, el 61% afirma que els jocs físics o de taula els ajuden a desenvolupar millors habilitats socials ja empatitzar.
Aquest estudi s’emmarca dins de la 34a edició de la Guia AIJU 2024-2025 i reflecteix una creixent preocupació pel temps excessiu que els xiquets passen enfront de dispositius digitals. Segons els resultats, els jocs i joguets tradicionals són fonamentals per al desenvolupament integral dels menors. En l’estudi van participar quasi 1900 xiquets i 110 docents, els qui han mostrat un consens sobre la necessitat d’equilibrar el temps de joc digital amb el no digital.
L’informe subratlla que un 51% dels docents enquestats van assenyalar que l’ús de dispositius digitals a les escoles ha reduït bastant o molt el temps dedicat al joc i tan sols el 21% pensa que l’està reduint res o poc. D’altra banda, el 88% d’ells expressa la seua preocupació per l’impacte negatiu que l’ús excessiu de pantalles pot tindre en el desenvolupament d’habilitats acadèmiques, com la comprensió lectora i l’escriptura «som una societat que sembla que tenim por d’avorrir-nos, quan l’avorrir-se és molt bo per a la creativitat i la solució més fàcil és encendre la tele o donar-los la pantalla del mòbil perquè els xiquets estiguen entretinguts«, explica Pablo Busó, coordinador del departament d’Investigació de l’usuari Infantil i Pedagogia de AIJU.
L’estudi també ha analitzat les activitats preferides pels 1900 xiquets i xiquetes entrevistats i les seues principals activitats recreatives favorites són: estar amb amics (78%), jugar a l’aire lliure (55%), practicar esport (50%) i realitzar manualitats, per damunt dels videojocs, que ocupen la cinquena posició. Des d’AIJU aconsellen vigilar que manera es distribueixen els jocs que tenim a casa i buscar un equilibri entre el joc individual, col·lectiu, a l’aire lliure, amb tecnologia i sense ella.