viernes , noviembre 24 2017
Noticias Destacadas
Inicio / Opinión / Per què no considerem net el procés de contractació del servei de brossa
Per què no considerem net el procés de contractació del servei de brossa
Los componentes de Guanyar Alcoi junto a la portavoz, Estefanía Blanes

Per què no considerem net el procés de contractació del servei de brossa

Article d’opinió del Grup Municipal Guanyar Alcoi

La licitació del servei de recollida de brossa i neteja viària a Alcoi està a punt d’adjudicar-se, no sense dubtes respecte a la gestació d’aquest nou contracte i arrossegant, des del 2012, un contracte caducat.

Ho expliquem en 10 punts:

1. Durant la legislatura passada, la regidoria encapçalada primer per Jordi Tormo, durant tres anys, i després per Paco Agulló durant un any, ambdós regidors d’EU, va redactar conjuntament amb el Consell de Medi Ambient un plec de condicions per a licitar el contracte de recollida de brossa. Per altra banda, el regidor del PSOE Jordi Martínez es va comprometre a què el servei de neteja viària -també caducat des del 2012 i que gestionava la seua regidoria-, anava a municipalitzar-se, no obstant això no es va treballar en cap moment per dur a terme aquesta municipalització. No obstant va acabar la legislatura en 2015 i ni el servei de recollida de brossa es va licitar, ni el de neteja viària es va municipalitzar.

2. Durant aquesta legislatura, amb el Govern en solitari del PSOE, Jordi Martínez, el mateix que s’havia compromés a què l’Ajuntament assumira la gestió directa del servei de neteja viària, va descartar el plec ja redactat i es va decidir que es redactaria un nou plec de condicions per a licitar el servei de recollida de brossa i el de neteja viària conjuntament i a més, en compte de realitzar-se a través dels serveis tècnics de l’Ajuntament, ho faria una empresa externa especialitzada. Aquesta empresa finalment va ser Lovic, disseny i control de serveis urbans.

3. En gener del 2016, Guanyar Alcoi i Compromís vam denunciar que a les ciutats on havia treballat Lovic per redactar plecs de condicions per a serveis de neteja i recollida de brossa, el 75% de les adjudicacions anaven a parar a Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), l’actual empresa concessionària a Alcoi que treballa en la neteja de la ciutat des de l’any 2000. Aquesta xifra ha anat augmentant durant el temps, ja que posteriors plecs de condicions a gener del 2016 i elaborats per Lovic, finalment han anat a parar a FCC o a Consorcis amb participació de FCC en la seua majoria.

4. A aquests dubtes plantejats sobre l’empresa que anava a redactar el plec de condicions, Jordi Martínez, portaveu del PSOE a Alcoi i regidor de Medi Ambient, va carregar contra Compromís i Guanyar Alcoi i va explicar, sense cap dada que sustente l’afirmació, que “el 75% dels contractes de residus dels principals municipis catalans estan en mans d’FCC”. No obstant aquestes afirmacions, Compromís i Guanyar van comprovar que es tractava d’una informació falsa. Dels 64 municipis de Catalunya amb més de 20.000 habitants, menys d’un 30% encarreguen la recollida de residus o la neteja viària a l’esmentada empresa, tal com es pot comprovar al document d’aquest enllaç. Per tant, es va contractar a una empresa que en un alt percentatge i molt per damunt de la mitjana, els contractes que sorgien dels plecs de condicions que redactava, anaven a parar a FCC, l’empresa que treballa a Alcoi.

5. La contractació de Lovic es va fer a través d’un contracte menor, en el qual s’obliga a l’administració pública a demanar tres pressupostos d’empreses diferents. D’aquestes tres empreses, una va desistir en presentar una oferta, i les altres dues eren: BCNEcologia i Lovic. Aquestes dues empreses, a més de presentar fórmules ben semblants per oferir els seus pressupostos (un preu tancat més la suma d’una sèrie de variables), tenen algunes coses més en comú. Per exemple, a la pàgina web de BCNEcologia es pot veure que, entre les desenes de projectes que l’empresa ha portat a terme, només hi ha una redacció d’un plec de condicions de recollida de residus: i ho va fer en col·laboració amb Lovic. Per cert, aquella gestió de residus va acabar adjudicant-se a FCC.

6. Segons la mateixa web de Lovic, entre els seus clients hi havia l’Ajuntament de Crevillent. De fet, el mateix Jordi Martínez reconeixia que arriba a contactar amb l’empresa després del treball que havia fet a aquesta localitat. Guanyar Alcoi vam consultar a l’Ajuntament de Crevillent per les feines que Lovic havia realitzat allí. I, sorpresa, no tenien constància de què Lovic haja treballat mai per al Consistori. Fonts del govern de Crevillent ens van indicar que si l’empresa va treballar allà, devia haver estat per a alguna empresa privada. Des del mateix govern de Crevillent es van posar en contacte amb Lovic per demanar que no hi figure el nom de l’Ajuntament ni l’escut. A la web de Lovic es van realitzar els canvis ràpidament i va deixar d’aparéixer l’Ajuntament de Crevillent, substituït per, simplement, Crevillent. Quin és el fet estrany de tot això? Doncs a la reunió del representant de Lovic amb els regidors dels grups municipals alcoians l’esmentat responsable de l’empresa va dir el següent, tal com recull l’acta d’aquell encontre:

‘Vicenç Garcés hace una exposición de la trayectoria professional de su empresa. Tienen una línea de trabajo exclusiva para la administración pública, esto les evita incompatibilidades. Únicamente realizan alguna actuación de auditorías para Ayuntamientos’.

A aquests dubtes i contradiccions no ha haver-hi contestació, ni per part del Govern municipal del PSOE, ni per part de Lovic. Fet que des de Guanyar Alcoi consideràvem greu, ja que sí que havia treballat per a una empresa privada, acte que es va ocultar i que, durant la reunió, el gerent de Lovic va considerar incompatible.

7. Durant el 2016 Lovic va estar redactant el plec de condicions tècniques del contracte de brossa i neteja viària, un contracte que es licitarà per un import de 4,5 milions d’euros aproximadament a l’any, durant un mínim de 4 anys, més possibilitat de prorrogar-lo durant 2 més. A l’estiu del 2016 Lovic va presentar el primer esborrany del plec de condicions, des de Guanyar Alcoi es van aportar propostes per tal de millorar-lo en matèria de seguretat laboral (subrogació de contractes dels treballadors actuals), qualitat mediambiental (utilització de productes Ecolabel o introducció del cinqué contenidor de deixalles exclusivament orgàniques) o de caràcter social (campanyes de foment del reciclatge, etc.). Algunes d’aquestes propostes van ser acceptades i incloses al plec de condicions. Algunes propostes dels grups municipals que van ser incloses com a novedoses, ja havien estat incloses en l’anterior plec de condicions desestimat pel propi Govern del PSOE. Els tècnics municipals inclús van qüestionar la feina de Lovic afirmant que “hem refet el plec de dalt a baix”, assenyalant que el document presentat per Lovic era pobre.

8. Malgrat aquest treball propositiu, des de Guanyar Alcoi continuàvem sospitant de tots els fets estranys que havien estat produint-se i que assenyalaven un possible afavoriment a FCC al plec. Atenint-nos a aquestes sospites, Guanyar Alcoi va contractar els serveis d’un expert per tal d’analitzar el plec de prescripcions tècniques i els criteris de valoració. L’informe assenyalava que hi havia criteris de valoració que “afavoreixen clarament a la concessionària actual del servei [FCC]”. Per tant les nostres sospites, finalment, es veien acreditades i justificades, ja que a l’informe es detectava que els criteris de valoració beneficiaven a l’actual concessionària i d’altres criteris que perjudicaven l’Ajuntament, com per exemple la falta de penalitzacions adequades davant de possibles incompliments del servei.

9. Aquest informe va ser traslladat als tècnics municipals per tal de garantir la transparència i la igualtat d’oportunitats durant el procés. Els criteris de valoració llavors van ser modificats i es van reforçar i millorar els criteris subjectius del plec de condicions.

10. Al Plenari Municipal de març del 2017, finalment, es va dur a debat i votació aquest plec de condicions. Anteriorment Guanyar Alcoi havia convocat una Assemblea oberta per tal de debatre el posicionament dels seus regidors al respecte. Tenint en compte tots aquests fets i que Guanyar Alcoi apostem per un servei públic i de qualitat de la recollida de brossa i neteja viària enfront de la privatització que defensa el Govern actual del PSOE, l’Assemblea per unanimitat va decidir no donar suport i votar en contra del plec. En aquest aspecte Guanyar Alcoi vam ser l’únic grup que va votar en aquest sentit, tant Compromís, Partido Popular, Ciudadanos i PSOE, van votar a favor.

Acerca de Cope Alcoy

Deja un Comentario

Tu dirección de email no será publicada. Required fields are marked *

*

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates